Data protection information obligations regarding data collection in the “MultiLA” research project in accordance with Art. 13 GDPR The project “Multimodal Interactive Learning Dashboards with Learning Analytics” (MultiLA) aims to research learning behavior in the learning applications provided. For this purpose, data is collected and processed, which we will explain below.
- Name and contact details of the person responsible Berlin University of Technology and Economics Treskowallee 8 10318 Berlin
T: +49.40.42875-0
Represented by the President Praesidentin@HTW-Berlin.de
- Data protection officer Official data protection officer Vitali Dick (HiSolutions AG) datenschutz@htw-berlin.de
Project manager Other leg jerkers andre.beinrucker@htw-berlin.de
- Processing of personal data 3.1 Purpose The processing of personal data serves the purpose of analyzing learning behavior and the use of interactive learning applications as part of the “MultiLA” research project.
3.2 Legal basis The legal basis is Article 6 Paragraph 1 Letter e GDPR.
3.3 Duration of storage All data is recorded only within the learning application. They are stored on the HTW-Berlin servers and will be deleted when the project or possible follow-up projects expire.
- Your rights You have the right to receive information from the university about the data stored about you and/or to have incorrectly stored data corrected. You also have the right to delete or restrict processing or to object to processing. In addition, if you have given consent as the legal basis for the processing, you have the right to withdraw your consent at any time. The lawfulness of processing based on consent until its revocation remains unaffected. In this case, please contact the following person: Andre Beinrucker, andre.beinrucker@htw-berlin.de. You have the right to lodge a complaint with a supervisory authority if you believe that the processing of your personal data violates the law.
- Information about your right to object according to Art. 21 Paragraph 1 GDPR You have the right, for reasons arising from your particular situation, to object at any time to the processing of data concerning you, which is carried out on the basis of Article 6 Paragraph 1 Letter e of the GDPR (data processing in the public interest).
Lineare Nachfragefunktion
Ein Eiscafe hat folgende Nachfragefunktion \(q(p)\), die den negativen Zusammenhang zwischen der nachgefragten Menge \(q\) und dem Preis einer Kugel Eis \(p\) darstellt:
\[ q(p)=100-a\cdot p \] dabei regelt \(a\) wie sensitiv die Nachfrage auf Preissteigerungen oder Preissenkungen reagiert.
Verändere \(a\) und beobachte, wie die Nachfrage sich verhält.
Kostenfunktion
Die Kosten des Eiscafes werden durch die folgende Function beschrieben:
\[ K(q) = b\cdot q \] dabei stellt \(b\) die Kosten der Produktion von einer Kugel Eis.
Verändere \(b\) und beobachte, wie die Kostenfunktion sich verändert. (Stückkosten, variable Kosten, Gesamtkosten, Kostenvoranschlag, Kostenzuschlag)
Gewinnfunktion
Das Eiscafe ist an so einem abgeschotteten Ort gelegen, so dass man im Prinzip das Unternehmen als einen Monopolisten betrachten kann, da die gesamte Nachfrage im Ort durch dieses einzige Eiscafe bedient wird.
Im allgemeinen berechnet sich der Gewinn als Erlös (verkaufte Menge mal Preis oder \(q\cdot p\) ) minus Kosten, die bei der Produktion von \(q\) entstehen.
Da unser Eiscafe als ein Monopolist agiert, wird die verkaufte Menge abhängig von dem Verkaufspreis durch die Nachfrag \(q(p)\) beschrieben. Der potenzielle Erlös ist also \(q(p)\cdot p\), die besagte Nachfrage \(q(p)\) mit \(a = 10\) mal der Preis \(p\). Wenn wir dann auch die Kosten mit \(b = 3\) von dem Erlös abziehen, sieht die Gewinnfunktion \(G(p)\) fogendermassen aus:
Gewinnmaximierung
Der Gewinn sollte nun maximiert werden. Wie man aus der graphischen Darstellung abliest, ist der optimale Preis \(p^*=6.5\). Doch wie kommt man auf den Preis, wenn man mit der analytischen Darstellung des Gewinns arbeitet?
Kostenveränderung und Gewinnmaximierung
Veganes Eis ist in aller Munde, also stellt sich das Eiscafe auf eine vegane Produktpalette um. Dadurch verändern sich die Kosten der Produktion. Die neuen Stückkosten, reflektiert in dem Parameter \(b\), sind nun um \(0,5\) gestiegen. Die Nachfrage blieb unverändert.